Humor betaler sig

Eksempler fra den virkelige verden

Jeg har her samlet en række eksempler på hvordan humor har haft tydelig positive effekter på en række virksomheders indtjening og medarbejdernes arbejdsglæde og sygefravær.

 

Fiskehandlere kastede sig ud i humoren

En flok fiskehandlere i Seattle, USA var trætte af at gå på arbejde. Medarbejderne på det lokale fiskemarked i Seattle var trætte af at møde tidligt om morgenen, stå ude og fryse om fingrene og sælge kedelige fisk. Det var ikke særlig sjovt at sælge fisk.

Lige indtil dagen hvor de besluttede sig for, at det skulle være sjovt at være fiskehandler! De begyndte at kaste fiskene til hinanden og råbe slogans, når de kom flyvende igennem luften.

Sammen skabte de en filosofi, der byggede på, at de hver dag aktivt ville vælge at have en sjov dag. Arbejdet skulle gøres til en leg, så de ikke tog sig selv højtideligt. Herudover lovede de hinanden, at de ville være nærværende overfor kunderne, og give hver enkelt kunde en unik oplevelse.

Nu skete der noget. Magien var ikke til at tage fejl af. Fiskehandlerne i Seattle blev så populære, at turister ville opleve stedet, konsulenter fra hele verden besøgte stedet for at analysere forvandlingen.
Arbejdsglæden blandt de ansatte blev så smittende, at selv forretningsfolk mødte op om morgenen og hjalp med at skovle is, for blot at få del i stemningen.

Det simple koncept er i dag blevet grundlag for ledelsesfilosofi verden over og fiskehandlerne har endda startet deres eget konsulentfirma, FISH.

 

Kilde og links

 PikePlaceFish

 BizFutures

Kilde og links

Inspirationsdagen 2008

www.afajcd.dk

Århus virksomhed bruger humor med stor fortjeneste

”På 4 måneder steg omsætningen med 27%.” – Kim Axelsen Administrerende direktør, AFA JCDecaux a/s

Det skal være sjovt at gå på arbejde – og fedt at være kunde.

Kim Axelsen er direktør i reklamevirksomheden AFA JCDeaux, der besluttede at indføre en meget anderledes måde at tænke og arbejde på. Det fik mærkbare følger:

Medarbejderne ikke bare havde det sjovt, men fandt arbejdsglæden – den blev en del af deres dagligdag i hele virksomheden.

• Humøret, samarbejdet og glæden kom i top
• Sygefraværet faldt med 30 %
• Omsætningen steg og indtjeningsevnen blev bedre

Virksomheden arbejder med 4 temaer : spred humor, positiv energi, sammenhold og kampånd.

Spansk restaurant krydrer maden med humor

I august 1983 startede kokken Adrià samarbejdet med restauratøren Soler ud fra en simpel filosofi: ”Når der er humor i livet – hvorfor kan der så ikke også være humor i madlavning?”

Ingen af dem vidste, hvilken berømmelse deres udgangspunkt ville tilføre den lille anonyme restaurant El Bulli i det nordlige Spanien.
I dag flokkes tjenere og kokke fra hele verden for at tilbyde deres arbejdskraft gratis i restauranten. De anser det for en læreplads i, hvordan humor integreres i en menu, så kreativitet kan opstå.

For restauratører, cafe ejere og andre forretningsdrivende, der med egne øjne og smagsløg ønsker at opleve, hvordan humor kan gøre en unik forskel, skal der påregnes 1-2 års ventetid for bordbestilling.

Kilde og links

el Bulli 1998 – 2002

www.elbulli.com

Kilde

Fortune, 1998.

Southwest Airlines strategiske brug af humor

I 1998 blev det amerikanske flyselskab Southwest Airlines kåret som den bedste arbejdsplads af det anerkendte magasin Fortune. På daværende tidspunkt var Southwest Airlines det mest rentable flyselskab i USA og opererer på trods af de mange finansielle kriser i flyindustrien i dag stadig med et positivt resultat.

Recepten på flyselskabets succes er blandt andet, at humoren og dét at have det sjovt på arbejdet, har fået topprioritet. Ikke kun hos medarbejderne selv, men også overfor kunderne anvendes humoren. Således udtaler selskabets adm. direktør Herb Kelleher til Fortune, at de specifikt søger kandidater med en veludviklet sans for humor: “We hire attitudes…”

God kundeservice forbedrer indtjeningen

Den amerikanske forsker Lyle M. Spencer ved Spencer Research & Technology har bevist, at en 1% forbedring i serviceklimaet medfører 2% stigning i indtjeningen.

Endvidere fandt man i den amerikanske supermarkedskæde Sears, hvis årlige omsætning ligger på over $40 milliarder, at en stigning på 5% af de ansattes arbejdsglæde medfører en 2% stigning i kundetilfredsheden.

Kilde: Wall Street Journal

De, der bruger humor, præsterer mere

Ledere i en canadisk finansvirksomhed blev interviewet og viste en klar sammenhæng mellem humor og deres præstation.
Ud fra en vurdering af, om lederne nåede deres økonomiske mål, og hvordan organisationen vurderede dem, fik de bedste ledere intervieweren til at le dobbelt så ofte som de middelmådige.
Man så også på, hvordan lederne brugte humor i forhold til deres karrieres gode og hårde perioder. Her blev humoren brugt tre gange så meget i forhold til den gennemsnitlige leder.

Kilde: Fabio Sala, “Relationship between Executives Spontaneous Use of Humor and Effective Leadership”. Ph.d.-afhandling fra Boston University Graduate School of Arts and Science, 2000.

Humor højner kreativitet

Siden 50’erne har man lavet forsøg, der har påvist sammenhængen mellem humor og vores kreative evner. I 1987 fandt man, at personer der havde set en morsom film, forbedrede deres evner for kreativ problemløsning.

På samme måde har man helt tilbage i 1976 fundet en sammenhæng mellem at le af humoristiske båndoptagelser og kreativitet. Her fik forsøgspersoner højere score efter at have lyttet til sjove optagelser.

Kilde: Isen, A.M., et al., Positive affect facilitates creative problem solving. Journal of Personality and Social Psychology. 1987.
Kilde: Ziv, A. Facilitating effects of humor on creativity. Journal of Educational Psychology, 1976. Se rapporten om kreativ problemløsning vha humor 

Sammenhæng mellem humor og effektiv ledelse

I 1996 studerede man 359 ledere og fandt, at, der var sammenhæng imellem dem, der brugte humor, og de der arbejdede mere resultatorienteret.

Både for de mandlige og kvindelige ledere blev humoren brugt som et effektivt værktøj til at udtrykke ideer, tage pusten af spændte situationer, uddele opgaver, løse konflikter og til at kommunikere arbejdsrelateret information.

Kilde: Fisher, A. What’s so funny jokeboy? Fortune, 9. december 1996.

Kontakt

Skal din virksomhed være den næste case

Kontakt mig i dag og book et foredrag eller kursus og blive klogere på, hvordan humor kan øge din bundlinje.
Kontakt